Jongeren zetten zich via STAD Leiden in voor eerlijke en gezonde voeding

Jaap, Kim en Tess, drie studenten die zijn aangesloten bij het Stagebureau van STAD Leiden, hebben zich tijdens hun stageproject ingezet om meer bewustzijn te creëren rond gezonde voeding. Een belangrijk onderwerp, want zeggen de studenten “Het is essentieel dat iedereen de kans krijgt om gezond te eten. Daar speelt de voedingsindustrie een sturende rol in, want wat gezond lijkt, is vaak gewoon goed verpakt.”.

 

Een project met een visie

Het project begon met het landelijke initiatief ‘De Gezonde Generatie’. In dit kader dachten de jongeren van STAD Leiden na over de waarde van gezonde voeding en de rol die vormgeving en communicatie rond voeding spelen in ons eetgedrag. Een interessant thema, want zo kwamen de jongeren er onder meer achter dat veel van wat er op verpakkingen staat helemaal niet zo gezond is als wij denken. Hoe gezond is bijvoorbeeld een maaltijdsalade? Je denkt misschien een versproduct te eten, maar intussen is de kip die er in zit ultra bewerkt en bevatten de dressings te veel vetten en zout. Maar hoe moet het dan wel?

“Wij willen dat grote ketens hun verantwoordelijkheid gaan nemen” zeggen de studenten. “Geen misleidende reclame, maar eerlijke en gezonde voeding. Dat je kunt uitgaan van wat er op de voorkant van een product staat, zonder eerst de achterkant te moeten lezen om te kijken hoe gezond of ongezond het is.” Natuurlijk moet je af en toe ook iets ongezonds kunnen eten, maar het gaat erom dat mensen zich bewust zijn van wat ze eten en wat het effect hiervan kan zijn op hun gezondheid.

“Als je weinig geld hebt, zul je al snel kiezen voor een goedkoper product”, zegt Tess. “Als je dan steeds van die grote actiereclames ziet van ongezonde producten, dan worden die steeds aantrekkelijker. Maar ook als je weinig tijd hebt, is het moeilijker om een gezonde keuze te maken. Een frikandellenbroodje is een stuk goedkoper en makkelijker dan een bakje fruit.” Ook Jaap benadrukt dit probleem. “Jongeren zien wekelijks een heleboel ongezonde producten in de aanbieding, waardoor het toch veel aantrekkelijker is om dit te kopen. Ik merk zelf ook dat ik hier al snel voor kies omdat het in de aanbieding goedkoop is, maar je wil juist ook gezond eten.”

 

Samen in actie!

Voor hun project bedachten Jaap, Kim en Tess om een actiefolder te maken zoals we die kennen van supermarkten, maar dan net even anders. Een folder met een activistisch tintje om mensen aan het denken te zetten over de voeding die zij kopen en consumeren. ‘Vers van de pers’ heet de folder, waarmee zij acties van supermarkten onder een vergrootglas leggen.

“We hebben deze folder verspreid in de binnenstad van Leiden.” vertelt Tess. “Van restaurants en bibliotheken tot winkels en brievenbussen bij mensen thuis. Daarnaast zijn we van plan om deze folder op te sturen naar grote supermarktketens en voedselproducenten in de hoop dat dit een verschil kan maken.”

“Er moet ook vanuit politici een richtlijn komen voor de misleidende reclame op voedsel.” zegt Jaap. “Denk bijvoorbeeld aan een suikertax, een vettax et cetera, maar ook aan de manier waarop deze producten in de markt worden gezet. Als je bijvoorbeeld kijkt naar proteïne producten, dan zitten die vaak vol suikers. Ze zijn heel populair, maar je kunt eigenlijk beter kiezen voor een product dat van zichzelf al proteïne rijk is. Zo zijn er bijvoorbeeld ook heel veel ‘volkoren’ producten waar maar weinig volkoren in zit. Je moet als consument echt goed de ingrediëntenlijst bekijken om te weten wat er daadwerkelijk in een product zit.”

Bekijk de folder

 

STAD Leiden

Via de Stichting Talent and Dreams (STAD) Leiden komen jongeren maandelijks in actie voor uiteenlopende maatschappelijke thema’s. Over het algemeen thema’s die de jongeren zelf bezig houden en waar zij een rol voor zichzelf in weggelegd zien. Samen denken zij na over een manier om in actie te komen en een verschil te maken.

“STAD Leiden is heel erg leuk! Je leert er heel veel” vertelt Tess. “Als je een goed idee hebt, mag je er vaak direct mee aan de slag. Je wordt dus echt uitgedaagd om creatief te zijn. We hebben hier het jongeren projectenbureau en het stagebureau, waar veel verschillende jongeren bij betrokken zijn. Een eerder project waar we aan hebben gewerkt is bijvoorbeeld het project Klereleiers waar je tweedehands kleding kan kopen of verkopen om te voorkomen dat je goede kleding weg moet gooien. Ook hebben we al een project gedaan dat ‘Geld & gedoe’ heet. Dit was in samenwerking met de Belastingdienst om jongeren te informeren over alles wat erbij komt kijken als je 18 wordt.”

 

De gezonde generatie

Deze campagne is geïnspireerd op het landelijke initiatief ‘De Gezonde Generatie’ waarin twintig gezondheidsfondsen samenwerken met één helder doel: in 2040 is de Nederlandse jeugd de gezondste ter wereld. Om dat te bereiken, focust De Gezonde Generatie zich op een omgeving waarin kinderen en jongeren écht gezond kunnen opgroeien. Denk aan aandacht voor mentale veerkracht, gezonde voeding, voldoende bewegen en een rookvrije generatie. Ook met Stichting De Groentedeler sluiten we aan op deze ambitie. Bewustwording rond voeding speelt een belangrijke rol in een gezonde toekomst voor mens en milieu.

Wil jij bijdragen aan gezonde voeding voor klanten van Voedselbank Leiden? Doe dan mee en sponsor een groenteabonnement!